Ya Allah, jagalah dia dan hatinya, peliharalah dia dari sebarang fitnah wanita-wanita dan manusia yang jahat..dekatkanlah hatinya dgnMu..jika dia yang terbaik untukku, agamaku, kehidupanku kini dan akan datang, satukanlah hati kami.
Ya Allah jika dia adalah jodohku yang tertulis di Luh Mahfuz,aku ikhlas menerimanya dengan seadanya Ya Allah.
Satukanlah kami sepertimana Kau satukan Adam & Hawa
TETAPI
Jika dia bukan jodohku Kau tutupkanlah pintu hatiku untuk menerima cinta lelaki sehingga Kau memberiku cinta Luh Mahfuzku yang sebenarnya

Amin Ya ALLAH, Ya Rabbal Alamin :)

AYAM BANDAR VS AYAM KAMPUNG:

Posted by BiLa JeJaRi MeNaiP , Thursday, January 3, 2013 3:22 PM

Hidup kita jangan hidup seperti ayam bandar. Ayam bandar hanya menunggu makanan dan air dihidangkan, bila tak ada makanan, dia patuk punggung kawan, dia makan tahi dia sendiri. Bila semua dah habis, ia dah tak tahu nak buat apa, akhir sekali mati sendirian.

Teladanilah ayam kampung. Jika tak diberi makan sekalipun, dia dah pandai cari makan sendiri, walau jauh sekalipun, ia tetap pergi, letih bukan alasan. Ia tak mudah putus asa dan tak mudah patuk punggung kawan. Jika ada yang nak kacau, ia pertahankan. Awal-awal pagi dah kejutkan orang, ia tak hirau siapa nak marah, yang penting ia tunaikan amanah dari Allah.

Begitulah hidup kita sebagai manusia yang beriman. Usaha dulu, baru bertawakkal dan jangan hanya menunggu. Kita kena usaha sendiri untuk mendapatkan apa yang perlu untuk kehidupan kita dan menambah apa yang kurang bagi kita. Hidup kita juga kenalah berguna untuk orang lain.
.....................................

Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Sebaik-baik manusia adalah mereka yang memberi manfaat kepada manusia lain dan seburuk-buruk manusia adalah mereka yang tidak memberi manfaat kepada orang lain".

0 Response to "AYAM BANDAR VS AYAM KAMPUNG:"