Ya Allah, jagalah dia dan hatinya, peliharalah dia dari sebarang fitnah wanita-wanita dan manusia yang jahat..dekatkanlah hatinya dgnMu..jika dia yang terbaik untukku, agamaku, kehidupanku kini dan akan datang, satukanlah hati kami.
Ya Allah jika dia adalah jodohku yang tertulis di Luh Mahfuz,aku ikhlas menerimanya dengan seadanya Ya Allah.
Satukanlah kami sepertimana Kau satukan Adam & Hawa
TETAPI
Jika dia bukan jodohku Kau tutupkanlah pintu hatiku untuk menerima cinta lelaki sehingga Kau memberiku cinta Luh Mahfuzku yang sebenarnya

Amin Ya ALLAH, Ya Rabbal Alamin :)

MAMAT JIWANG vs MINAH BRUTAL

Posted by BiLa JeJaRi MeNaiP , Tuesday, November 27, 2012 3:11 PM

Isnin (MULA2 BERKENALAN di stesen ktm)

Mamat : Assalamualaikum…hai awak,sy nak

berkenalan dgn awk boleh x???

Minah : waalaikumussalam…boleh tapi kene jumpa mak bapak aku dulu..minta izin kalau mak bapak aku bagi..aku on je…

Mamat : waaa..boleh tahan ek awk ni…ok sy jumpa mak bapak awk…bg alamat umah awk...

Minah : ni i/c aku, cepat la salin alamat aku..

Mamat : tangan menyalin sambil tersenyum2(dalam hati :ceh malas tol punye minah..xpe2..waa nama NURUL IMAN …lembut je nama tp perangai brutal tol..)

Selasa (SAAT SI MAMAT JUMPA MAK BAPAK SI
MINAH)

Mamat : Assalamulaikum pak cik mak cik..sihat..?

Pkcik & makcik : waalaikumussalam..alhamdulillah
kami sihat..tapi..anak ni siape?

Mamat : sy MOHD AIMAN.. sy datang jumpa makcik ngan pakcik ni sebab nak mintak izin nak berkenalan dengan anak pakcik yg bernama NURUL IMAN..

Pak cik : Alhamdulillah..ade lagi pemuda yg gentelmen cam kamu ni lg ye zaman skrg..sbnr ye kamu la pemuda yg pertama datang mintak izin sblm nk berkenalan dgn anak pkcik NURUL IMAN
tu..

Mamat : (dalam hati: waaa bangge aku sebagai
seorang lelaki sejati..)

Mak cik : Sebelum2 ni xde siape yg berani dtg..kateye..si NURUL IMAN tu garang sangat org ye..sebenarnya x..si NURUL IMAN tu org ye lembut sgt, sopan, budi bahasa, rajin dan agama ye pun
baik..

Mamat : sambil angguk2 dan tersenyum2 mendengar cerita mak bapak minah (dalam hati:ceh..lembut ke??sopan ke?? Budi bahsa ke?? Xdegaye langsung..xpe2..wait n c minah)

Pakcik : pak cik izinkan anak berkenalan dengananak pakcik NURUL IMAN…

Mamat : terima kasih pakcik makcik..

Rabu (BILA DAH DAPAT KEIZINAN..)

Mamat : awak parents awak da izinkan sy berkenalan dgn awk..

Minah : so what????ade aku kisah…..

Mamat : tersenyum dalam kebengangan (dalam hati: eh2..sabar hati..sabar…)

Minah : wei aku nak jumpa mak bapak ko plak…ni fon aku, ko salin kan alamat ko..pastu save message..

Mamat : awk nak wat pe jumpa ibu ayah sy…??(sambil tangan laju menaip alamat umah dan save message)

Minah : yg ko sibuk kenape?? ? macam maknenek..banyak tanye..sok ko jgn ade kat umah drjam 11 a.m sampai jam 12 p.m , ko merayap la kemane2 pun...lau ade gak kt uma aku bakar ko hidup2 depan mak bapak ko ..paham????

Mamat : ok2 ….awk,sy nak no.tepon awk…manelah tau lau rindu2 t boleh calling2..

Minah : ooiiitt…geli aku..rindu2 ingat aku ni bini koke…nak termuntah aku dengar.. ko call je 999 mintak no. tepon aku kt dorang..kompem dapat..dapat pelempang..hahahahaha..

Mamat : senyum jela (dalam hati :eieieieieieieieieeieiieieie…geram ye aku..xpe2..sabar hati..sabar)

Khamis ( APABILA MAMAT BALIK KERUMAH SELEPAS JAM 12 pm)

Ibu : MOHD AIMAN..sampai hati senyap2 ye…xnk kongsi langsung kat ibu ngan ayah ye..

Mamat : apa ibu cakap ni..aiman xpaham la…(dalam kepale sambil memikir apa sebenarye telah terjadi)

Ayah : MOHD AIMAN..jangan nak main nyorok2lah kami da tau..tadi jam 11 GIRLFRIEND kamu datang..ayah bekenan lah lau dia jadi menantu ayah..

Ibu : ibu pun setuju..cantik,sopan, budi bahasa,pandai masak, pandai amik hati orang tua..seronokibu lau dapat menantu yg boleh jd kawan ibu…kalau kami masuk meminang NURUL IMAN minggu depan cane MOHD AIMAN..kamu setuju..?

Mamat : kalau ayah dgn ibu setuju dan suka..teruskan jela niat nak masuk minang NURUL IMAN tu…(dalam kebingungan :sejak bile plak aku de GF ni,.GIRLFRIEND yg d ckp oleh ayah dan ibu dala minaha.k.a NURUL IMAN.. peerrrrrr…gila la aku da la xkenal sape minah tu..brutal plak tu tetibe je ibu ayah nk wat menantu..xpe..jalan je…ade sesuatu kt NURUL IMAN tu sampai ibu ngan ayah pun suka..hihihi)

Jumaat (HALAL & HARAM

Mamat : awk..minggu depan ibu ayah sy nakmasuk meminang awk..xpe ke awk??

Minah : ko setuju ke mak bapak ko minang aku???

Mamat : setuju

Minah : da ko setuju wat pe tanye aku lagi..ape la...cume aku nak lau kite b’tunang aku cume nak barghantaran telekung,sejadah dan al-quran yg kokhatam kn je..duit hantaran ikut suke ko nak bg
berape..aku xkisah..10 sen pun aku terima..pastu 2 minggu je bertunang dan pastu kawin.. da kite tutup kes ni..

Mamat : amboi dasyat tol awk ni….awk ni garang la tp sweettt..( sambil tangan mamat nak pegang
tangan minah)

Minah : oooiiittttttttt setan…kuar la ko dari badan mamat ni…ko tau x HARAM sentuh orang yg bukan mahram…selagi ko x lafaz “AKU TERIMA NIKAHNYA” selagi tu ko HARAM nak sentuh aku..ko ade wudu’ x???

Mamat : xde…nak wat pe…?

Minah : ko g amik sekarang..cepat la….

Mamat : merungut dalam hati sambil kakimelangkah mencari paip untuk berwudu’ (eiei minah ni cube la cakap sopan sikit ngn aku..garangcam singe..singe pun xcam dia.)

SEKEMBALI MAMAT DARI MENGAMBIL WUDU’

Mamat : awk, sy da amik wudu’..awk nak sy wat pe???

Minah : diam la..banyak bunyi la ko ni…nah amik ni AL-QURAN..ni HALAL tok ko pegang 24 jam pun,cium, pelok pun boleh…pahale bergande 1000x lau ko bace…ha…aku nak ko hafaz juzu’
30..minggu depan kita tunang aku tau ko da hafaz semua surah dalam juzu’ 30 tu…Jumaat (SEMINGGU SELEPAS BERTUNANG)
Mamat : awk ape kate kite tukar panggilan..sypanggil awk SAYANG dan awk panggil sy ABANG..

Minah : ooiiiittt..geli aku nak panggil ko abang..ABANG tu hanya SUAMI aku je..ko tu bukan suami aku lagi..baru tunang nak
gempak2..bla la wei…ha daripada ko dok ngarot ygbukan2,..ko da hafaz pun lom juzu’ 30..????

Mamat :..emmmmmmm…da..da…nape???

Minah : ha..ha cube bace kt aku ape yg ko hafaz..

Mamat : (dengan mulai dgn surah al-fatihah danseterus ye membace semua surah juzu’ 30 tusampai habis…)

Minah : Alhamdulillah…pas ni ko bace plak makne2 surah dalam juzu’ amma tu..minggu depan aku nak dengar ko bercerite depan aku…

Mamat : da macam peserte pertandingan hafazandan bercerite plak (ckp dlm nada slow)

Minah : ooiitt ko kutuk aku ek…xpe2..

Mamat : mane ade…awk memang cantik comel..

Minah : da..da..jgn nk ckp lg aku tau da aku memang cantik comel.. sbb tu ko soh mak bpk ko minang aku kn..

Mamat : tersenyum (dalam hati: ceh masuk troli
sorong sendiri la weii..)

Jumaat (2 MINNGU SELEPAS BERTUNANG)

Mamat : awk..awk..awk xrase ke apa yg syrase..sy rase cam ade sesuatu yg indah antara kite berdua la..setiap kali ingat awk mesti terase yg awk dekat sgt dlm hati sy..

Minah : ooiitt yg ko nak berjiwang karat sangat ninape?? Bengkak telinge aku dengar..ko ingat ko berjiwang2 ni aku cair ngn ko..jgn harap laweii..da2 sekarang ko cerita kn kt aku kisah2 dlm juzu’ amma tu..

Mamat : (dalam hati : dy ni memang xde perasaanlangsung..baru nak jiwang2 da xboleh..xpe..sabarhati..sabar..)

Minah : ooiitt berangan plak…aku soh cerite bukan
berangan..cepat la cite aku nak dengar..

Mamat : sabar la…ngah susun ayat ni…(Dengan nama Allah yg Maha Pemurah lg Maha Penyayang..dy memulakan kisah dari 1 surah ke surah yg lain hingga khatam dlm juzu amma tu)

Minah : Alhamdulillah.. minggu depan kita nikah… aku nak sehari sebelum kite nikah ko watqiamulllaill…Allah tu Maha Melihat..lau ko xwat..kotunggu la mase ko lafaz aku terime nikahnya mesti
ko tersangkot2…

Mamat : xnk la la sy..malu la tersangkut2..ok2.insyallah sy wat…

Minah : tau plak malu..ok..ag 1..hari nikah tu akunak ko senyum je sepanjang majlis..xkisah lawaktu tu ko sedih ke.kecewa ke..yg aku nak tengokko senyum je..paham???

Mamat : faham..awk..sy teringin nak tengok awksenyum..senyum la awk..mesti manis..slalutengok muke garang awk je…senyum la kit wak..

Minah : ade..ade aku kisah..xboleh..lau nak tengok sgt aku senyum..tunggu hari kite nikah t..mesti ko xboleh tidur pas tengok senyuman aku ygmenggoda sgt ni tau…hahahahahahahaha..

Mamat : emmmmmm..yelaaaaa….

Jumaat (HARI PERNIKAHAN)

Mamat : dengan sekali lafaz..“AKU TERIMANIKAHNYA NURUL IMAN BINTI ISHAK DENGANMAS KAWIN 80 RINGGIT TUNAI..”
Tok kadi : sah..sah..sah..

Minah : Alhamdulillah (terus dy sujud syukur tanpa
menghirau kan org sekelilng dy)

(SAAT MEMBATALKAN AIR SEMBAHYANG)

Minah : terima kasih ABANG kerana sudimengambil NURUL IMAN sebagai isteri abang.Bimbinglah AYANG menjadi isteri yg solehah..
(sambil tangan terketar-ketar tok salam dan cium
tangan suci suaminya)

Mamat : subhanallah..terima kasih SAYANG sudi
terima ABANG sebagai suami mu.. (sambil
mengucup dahi isteri tercinta)

(MALAM PERTAMA)
Mamat : sayang , abang xsangka plak rase yebelum sebulan kite kenal ..tetibe je da kawin..ajaib betul..

Minah : tu nama ye jodoh..kuasa Allah bang..kitehanya merancang tapi Allah juga yg menentukansegalenye..

Mamat : Sayang boleh abang tanye sesuatu…?

Minah : Tanya la abang,.(dengan nada suare yg
manje)

Mamat : nape sayang dulu garang sangat ngan
abang..? tapi bile ngan orang tua abang n orang
tua sayang ckp sopan….?

Minah : maafkan sayang abang..ayang bukansengaje nak berkasar dengan abang..ayang wat semua tu sebab nk uji sama ada abang sabar x dengan kerena ayang..ayang nak abang terima ayang dengan seadanya..sebab sayang xnk kite hilang kemanisan cinta selepas berkawin gare2 abang da sentuh ayang sebelum kawin..ni
sekarang kite da kawin..ayang milik abang..abang boleh sentuh ayang tanpa kene sound ngan ayang lagi..hihihi..abang nape abang kawin dengan ayang…??

Mamat : subhanallah…terima kasih sayang ku kerana menjaga batasan kita selama ini..abang pilih sayang kerana Allah…lepas abang wat qiamullai yg sayang suruh wat sehari sebelum nikah baru la abang dapat jawapan bagi perasaan yg tersembunyi antara kita berdua iaitu perasaan cinta.. I LOVE U SAYANG..waktu tu juga abang baru sedar ape hikmah ye kenape sayang suruh abang menghafal juzu amma dan membaceterjemahan ye..semua nya indah sayang..terima kasih sayang…sekarang pun abang sedang
berusaha menghafal juzu’2 yg lain…

Minah : Alhamdulillah ya Allah kau kurniakan aku suami yg soleh (sambil tangan ye menadah doa).Abang, nape abang bagi ayang banyak sangat duit hantaran RM 20 ribu dengan kerete ALPAHRD
sebijik.. kan ayang da cakap kalau abang bagi 10 sen pun ayang terima..

Mamat : sayang..anggap la tu hadiah daripada abang..berape sgt la nilai ye jika nak dibandingkan dengan nilai seorang isteri solehah cam ayang..I LOVE U SAYANG UNTIL JANNAH.. ,

Minah : I LOVE U TOOO ABANG…UNTILLLL
JANNAHTUL FIRDAUS…AMINNNNNNN…:)

1 Response to "MAMAT JIWANG vs MINAH BRUTAL"